søndag 28. mars 2010

Dagens Yatzy-triks #4

Fornuft og følelser i Yatzy.

Dette er en serie blogginnlegg med Yatzy-triks, for å hjelpe folk i gang med Yatzy-formen før påske. Men, for å sitere Tom (kompisen til kjærsten min): "Skal det gå utover meg?" Så, fornuft og følelser blir det!

Moren min sa til meg forleden dag: "Skriv om femmere. Sats på femmere! De kan brukes til alt." Moren min er en utpreget fornuftig person, men hun har spilt mye Yatzy, og da kan man fort utvikle følelser for visse tall, for eksempel fem. Visst er fem et bra tall, men seks er tross alt bedre. Beklager, mamma. Jeg kjøper ikke den med femmerne sånn uten videre.

På den annen side, med så mye Yatzy-erfaring som moren min har, kan det hende hun faktisk har opplevd at femmere funker bedre enn seksere for henne. Jeg tror ikke det stemmer; det slår i så fall beina under min tilnærming til Yatzy. Men, man kan aldri vite. Dessuten kan det være morsommere å spille når man blander inn litt følelser.

Min Twitter-venninne @morosamt har en helt annen innstilling til Yatzy. Hun skrev følgende i forrige uke: "Nytter ikke med silkehansker i Yatzy." og så føyde hun til: "... men terningen bestemmer." Det er hva jeg kaller en kompromissløs holdning til Yatzy. Kombinert med lang erfaring og kloke vurderinger, er dette langt ut på fornuftens akse.

Dagens Yatzy-anekdote:
Venninnen min (vi kaller henne L.) og jeg spilte mye Yatzy i perioder. Det gikk så langt at vi ordnet med en egen Yatzy-duk. Den dempet lyden av klirrende terninger, samtidig som det var noe eget koselig og symbolsk over å rydde fram Yatzy-duken. Jeg synes dette er en nærmest perfekt kombinasjon av fornuft og følelser i Yatzy.

L., en systematisk og klok person, er for øvrig den som har satt ord på mange av Yatzy-triksene jeg deler i denne serien med blogginnlegg. Men, nå må jeg slutte før følelsene tar helt overhånd.

Kom gjerne med kommentarer! :):)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar