torsdag 25. mars 2010

Dagens Yatzy-triks #1

Vær en god taper og en dårlig vinner.

På oppfordring fra min venninne Elisabeth, vil jeg gjerne dele noen gode Yatzy-triks, nå som påsken nærmer seg. Jeg har flere tusen treningstimer bak meg, og det er en glede å videreføre noe av den kunnskapen jeg har tilegnet meg.

Det første temaet er Yatzy-humør, "det mentale", sportsånd, hva-man-nå-vil-kalle-det.

Veldig mange mennesker, meg selv inkludert, blir litt sure hvis de taper (sånn generelt i livet), men greier å skjerpe seg såpass at de ikke hoverer for mye når de vinner. I Yatzy kan det være lurt å tenke omvendt, jeg tror det kan gi et psykologisk overtak, rett og slett fordi det er så irriterende og uangripelig.

Altså: Tap med et smil og et skuldertrekk, og vær skikkelig kjip og triumferende når du vinner. Aller best fungerer det kanskje å øve inn en spesiell "move" + en lyd som man tar hver gang man vinner.

Dagens Yatzy-anekdote:
Jeg ringte moren min i går, for å høre om hun skulle spille noe særlig Yatzy i påsken. Hun fortalte beskjemmet at ingen der å huset tør å spille Yatzy med henne mer. For seks - sju år siden, viste hun nemlig fram en uelegant taperside da hun slengte terninger, brikker og Yatzy-blokk i fjeset på søsteren min. Ikke bare tapte hun ansikt, hun tapte også muligheten til å spille Yatzy med andre familiemedlemmer enn seg selv. God taper og dårlig vinner, det er formelen.

Kom gjerne med kommentarter! Det finnes sikkert flere Yatzy-skoler "der ute".

2 kommentarer:

  1. Oj, oj, oj jeg har mye å ta tak i. Men stryke enere blir nok lettere enn å tape med et skuldertrekk.

    SvarSlett
  2. Elisabeth: Selv jeg sliter i blant ...

    SvarSlett